Telefonide kaamerad on teinud tohutu arengu, kuid siiani leidub inimesi, kes suhtuvad telefoniga pildistamisse väga skeptiliselt. Üks põhjuseid võib peituda hoopis mitte pildi tegemise vahendis, vaid elementaarsetes fotograafiaalastes teadmistes. Kui pilt ei tule välja, on lihtne süüdistada selles telefoni, mitte tunnistada endale, et viga võib olla hoopis pildi tegijas.
Fotograafide
seas on levinud ütlus, et parim kaamera on see, mis on kaasas. Võin enda
kogemusest öelda, et telefon on suurepärane tööriist, kui tead, kuidas seda
käsitleda ja mis peamine, see on sinuga alati kaasas.
... jutt jätkub pildi all
Kui sa ei ole enda telefoniga tehtud piltidega rahul, loe kindlasti järgnevaid nõuandeid. Panin kirja mõned olulised tehnilised soovitused, kuidas telefonist välja võluda paremad pildid.
1. Tee pilte alati puhta
objektiiviga.
Iga professionaalne fotograaf hoolitseb enda tehnika eest ja alati enne pildistama asumist vaatab ta üle, kas objektiivi klaasid on ikka puhtad. Sama peab tegema ka telefoniga pildistaja- vaata üle oma kaamera objektiiv, suure tõenäosusega on mõni näpujälg sinna peale jäänud. Puhasta need ära pehme lapiga. Kuna telefoni objektiiv on väike, piisab ühest rasvasest näpujäljest, et pildikvaliteet ära rikkuda.
2. Hoia kaamerat alati kindlalt.Fotograafid teavad, et pildi kvaliteet oleneb tihti sellest, kui stabiilselt sa suudad kaamerat pildistamise hetkel käes hoida. Klassikalise kaamera puhul on oluline hoida kaamerat kahe käega ning vältida päästikule vajutamise hetkel selle liikumist. Mida halvemad on valgusolud, seda olulisem on kaamera stabiilsus ehk värisemise vältimine. Telefoniga pildistades kehtib sama reegel- hoolitse selle eest, et kaamera ei väriseks ja mida vähem valgust, seda rohkem peab stabiilsust hoidma.
3. Määra ise, mis on sinu kaadris kõige olulisem.
Professionaalne fotograaf oskab kasutada kaamera teravustustamise funktsioone, mis annab kontrolli kaadrite sisu üle. Ta teab, et portree puhul on kõige olulisemad inimese silmad ning need peavad olema teravad. Samas lille pildistamisel on oluline saada teravaks pildi peakangelane ehk lill, olenemata sellest, kus ta parasjagu kaadris paigutub. Sama tingimus kehtib ka telefoniga pildistamisel- head pildid sünnivad siis, kui oskad kontrollida teravustamist. Selleks on võimalik telefoni ekraanil valida just see punkt, mis pildistaja jaoks on oluline. Kuigi esmavalikuna kipub kaamera pakkuma automaatselt kaadri keskmesse jäävat alla, saab lihtsalt näpuga suunata kaamerat valima sinu jaoks olulist punkti.
4. Määra ise pildi heledus ja tumedus.
Telefoni ja ka klassikaliste fotoaparaatide automaatrežiimi ühine häda on see, et seade mõõdab valgust üle kaadri ning pakub välja keskmise lahenduse. Kui kaadrisse jäävad heledad ja tumedad alad, annab automaatika tulemuseks enamasti heledate alade ülevalgustamise ja tumedates alades varjude kaotamise. Selline pilt ei ole silmale kuigi ilus vaadata. Õnneks on aga võimalik seda lihtsalt muuta, näiteks ise valgust reguleerides või siis hilisemas järeltöötluses.
Telefonis on võimalik valgust muuta ka automaatrežiimidel ehk jällegi, näpuga ekraanile vajutades näeme, kuidas valgus muutub. Oluline on meeles pidada, et samas valib telefon välja ka teravustamise punkti ja see ei pruugi alati klappida pildistaja sooviga. Soovitan siiski pidada teravuspunkti määramist esmatähtsaks. Kui oled teravuspunkti valinud, näed ekraanil fookuspunkti kõrval päikese märki, mille juures saad näpuga libistades, kas üles või alla, kaadri valgust muuta. Kahjuks on aga mõned automaatsed režiimid tehtud “liiga targaks” ja peale pildi tegemist hindab seade uuesti sinu valgustuse üle ning asub seda agaralt korrigeerima ning tulemus võib olla ikkagi liiga hele. Kui nii juhtub, on võimalik veel pilti päästa järeltöötlusega või proovida nt mõnda muud režiimi, kui tavalist “foto” režiimi. Näiteks mina pildistan enamus oma pilte hoopis “portree” režiimis ja seal hilisemat järeltöötlust seadme enda poolt ei toimu.
5. Objekti taustast eristamine ehk sügavusteravus.
Selleks, et teha peegelkaamera väärilisi pilte, on telefonifirmad aastate jooksul põnevaid arendusi teinud ning tänaseks suudavad juba enamus telefonikaameraid seda tulemust matkida. Kahjuks on siinkohal keeruline anda konkreetseid näpunäiteid, sest selle tulemuse saavutamisel võib erinevatel telefonidel olla erinevad programmirežiimid. See on nüüd iga pildistaja enda ülesanne, et vastav režiim üles otsida ning seda õigetel hetkedel kasutada. Kuna tegemist on peegelkaamera kontekstis lahtise avaga pildistamisel saadud efektiga, võib seda režiimi märgistada kiri “ava” või inglise keeles “aperture” (näiteks Huawei puhul).
6. Tunne oma kaamerat.
Olen tänaseks juba tublisti üle 15 aasta pildistanud ja selle aja vältel palju erinevaid kaameraid omanud. Võin kätt südamele pannes öelda, et üks olulisemaid asju on iga kaamera puhul see, et sa teed endale selgeks, millised on selle funktsioonid ja võimalused. Parim viis selleks on loomulikult katsetamine. Võta ette kaamera erinevad režiimid ning proovi nendega pildistada sarnast situatsiooni ning võrdle tulemusi ja jäta meelde, mis andis sulle enim meeldiva tulemuse. Näiteks armastan mina kasutada Huawei P20 telefoniga pildistamisel enamasti portree režiimi, sest see annab minu arvates kõige loomulikuma tulemuse. Kasutan ka ava režiimi ja seda eriti detailide pildistamisel, sest see loob mõnusa peegelkaamera efekti. PRO ehk manuaalrežiimi ma enamasti ei kasuta, sest telefoni mõte on ju ikka selles, et kiiresti reageerida, kuid see režiim nõuab pikemat nokitsemist. Samas on see väga hea võimalus, kui erinevad automaatrežiimid kipuvad pildi tuksi keerama. Ei ole ühte ja õiget valikut, vaid oskus valida sobivat programmi vastavalt situatsioonile.
Ülal olevad pildid tehtud Xiaomi Mi 10 T telefoniga ja töödeldud Snapseed äppis
Mis on hea pildi saladus?
Nüüd, kus kõik tähtsamad tehnilised nüansid on üle vaadatud, võin teile rääkida, milles peitub tegelikult hea pildi saladus.
Kuna olen ise juba aastaid selle küsimusega puid ja maid jaganud, siis usun, et olen ka selle vastuse leidnud.
Kindlasti olete kuulnud väljendit, et pilti ei tee kaamera, vaid inimene kelle käes see kaamera on. Ja nii see ongi, kui pildistaja ei tea algtõdesid pildi kompositsioonist ja loomise reeglitest, ei saa siin kahjuks aidata mitte ükski tehnikaseade.
Šveitsi päritolu maalikunstnik ja Bauhaus kunstikooli õpetaja Johannes Itten ütles 1920 oma õpilastele: “Kui te suudate värve tundmata luua meistriteoseid, siis on teadmatus teie meetod. Kui te pole aga teadmatuse tõttu võimelised värvidega meistriteost looma, peaksite teadmist otsima.” Sama lugu on kompositsiooniga ehk julgustuseks võin öelda, et see kõik on õpitav, vaja on ainult aega, kannatust ja tahet, sest oskused ei sünni üleöö.
Kui oled valmis enda pildistamise oskusi lihvima, leiad kindlasti abi erinevatest raamatutest või vaata ringi internetis. Oluline on meeles pidada, et tegelikult ei ole vahet, kas sa pildistad telefoniga või fotokaameraga, oluline on teada, kuidas pilti teha. Kui sa aga tunned, et üksi ei soovi seda teekonda ette võtta, on sul võimalik tulla minu koolitusele, kus kindlasti räägime juba põhjalikumalt ka pildi loomise saladustest.
Lisan siia viite ühele väga heale lühikesele videole, kus kuulsa fotograafi Steve McCurry piltide näitel on lahti seletatud tähtsaimad kompositsioonireeglid
Mõned raamatusoovitused:
“Loe seda raamatut kui tahad teha häid fotosid. Vaated” Henry Carrolli
PS! Raamatut on võimalik leida ka inglise keeles, kui juhtumisi eestikeelne on otsa saanud.
“Loe seda raamatut kui tahad teha häid fotosid” Henry Carrolli
“Fotograafi pilk: graafiline käsiraamat” Michael Freeman. Väga põhjalik ülevaade pildi loomise erinevatest viisidest ja meetoditest. Kahjuks ei leia seda raamatut enam poelettidelt, kuid tasub uurida erinevatest Facebooki fotogrupidest, kas kellegi on see raamat riiulisse seisma jäänud või siis vaadata hoopis inglisekeelset varianti. Kui otsimiseks läheb, tasub ka uurida sama autori raamatut „Fotograafi pilk”.
Loodetavasti said sa mõned uued nipid kuidas oma telefoniga paremaid pilte teha, aga kui tahaksid veelgi rohkem teada saada siis uuri järgmisi koolitusi:
TELEFONIFOTOGRAAFIA
BRÄNDIFOTOGRAAFIA
Kommentaarid